Zoom bruges til virtuelle møder, konferencer mv., og det er blevet meget populært i takt med at coronakrisen har grebet om sig.
Med Zoom kan to personer mødes virtuelt, men der kan også være flere hundrede deltagere.
Zoom kan bruges på pc, Mac, Linux, smartphones og tablets, og der findes både en gratis-udgave og betalingsudgaver. Gennemgang her er baseret på Windows.
Her ser vi på den gratis udgave, som er begrænset til 40 minutters møder og med et max. deltagerantal på 100. Er man kun to personer, er der ingen tidsbegrænsninger.
Opret møde
For at oprette et møde (meeting), skal man have en (gratis) konto. Den opretter man her. Når man opretter et møde, er man Host (vært).
Når man vil starte et møde, vælger man på Host a meeting, hvor man kan vælge mellem med video, uden video og et møde, hvor man deler skærmen.
Inden mødet starter, er der en mulighed for at teste om højttalere og mikrofon virker.
Mødet starter
Her starter vi et møde med video (på en pc i Google Chrome). Når mødet starter, vil du se det vindue, dit kamera “ser” (typisk dig selv).
Når du bevæger musen, dukker en menu op i bunden af skærmen:
- Mute
Med Mute, slås din mikrofon fra. Klikker du igen slås lyden til. - Stop Video
Her slås dit kamera fra (og til). - Security
Her finder du nogle sikkerhedsindstillinger. Du kan bl.a. tillade/hindre deltagere i at skifte navn, og i at slå mikrofonen til (hvis den er blevet slået fra). - Participants
Her kan til invitere deltagere og se en liste med deltagere. - Chat
Her kan du chatte (via tastaturet) med en eller alle deltagere. - Share Screen
Her kan man dele sin skærm. Man kan både dele hele skærmen eller man kan dele et vindue. Det kan fx bruges til at hjælpe med at forstå et program eller finde rundt på en hjemmeside. - Record
Man kan også optage et møde (eller dele af den). Når mødet afsluttes gemmes optagelsen som en video-fil. - Reactions
Smileyer … - End
Her afsluttes mødet. - De små pile giver adgang til yderligere muligheder. Fx kan man under Mute finde indstiller for højttalere og mikrofon.
I betalingsudgaven af Zoom er der flere muligheder. Bl.a. kan man lave Breakout Rooms, deltagerne kan lave “gruppearbejde”. |
Når man inviterer en deltager, sker det primært via mail.
I bunden ses to knapper: Copy Invite Link kopierer et inviationslink, så man kan indsætte det manuelt – fx i en sms. Med Copy Invitation får man linket og en lille tekst, som giver link, møde-ID og adgangskode – det er den tekst, der bruges, hvis man inviterer direkte via mail.
Når man bliver inviteret
Man behøver ikke have en Zoom-konto for at være mødedeltager.
Når man modtager en invitation, kan man blot klikke på linket i mailen, og invitationen vises i browseren. Man kan så vælge at deltage med eller uden video (man kan altid ændre det senere). På smartphone og tablet skal man installere Zoom-app’en, og der vi være et link til formålet. På computeren kører Zoom direkte i Chrome og Firefox.
Nu får værten at vide, at man har sagt ja til invitationen, og herefter venter man indtil værten giver adgang.
Venteværelse
Hos værten vil mødedeltageren dukke op i venteværelset (Waiting Room), og når værten accepterer, deltager man i mødet.
Visninger
Når mødet er i gang, er der flere visninger, man kan vælge imellem.
På computeren kan man skifte visning via en View øverst til højre, mens man på tablet og mobil swiper til højre eller venstre.
Speaker View
Ved Speaker View vises den, der taler, på det store billede, mens de øvrige deltagere vises som små frimærker.
Billedet til højre viser princippet i hvordan det kan se på mobilen. På computeren vises de øvrige deltagere i et bånd for oven.
Gallery View
Ved Gallery View vises alle deltagerne i lige store vinduer, og den der taler fremhæves automatisk med en lille ramme.
Billedet til højre viser hvordan det kan se ud på mobilen. Bemærk den grønne ramme, der fremhæver den, der taler.
På mobilen fås Gallery View ved at swipe til højre. Swiper man til venstre, får man Safe Driving Mode – her hører man kun lyden fra mødet, men ens egen mikrofon og eget kamera er slukket.
Er der kun to deltagere, vises de side om side på mobilen.
Share Screen
Skærmdeling er en smart funktion, der muliggør at værten kan dele sin skærm eller et vindue med deltagerne.
På den måde kan man fx vise et regneark, en PowerPoint-præsentation eller noget helt andet. På billedet er Gmail delt (på en mobil).
Værten kan tillade at deltagerne også kan dele deres skærm. Det kan fx være praktisk, hvis en deltager skal have hjælp med et program.
Kan man ikke se hele den skærm, der bliver delt, kan man vælge Fit to screen via en menu, der vil kunne ses øverst.
Afslut
Mødet behøver ikke at slutte, selvom værten forlader det. Værten kan nemlig videredelegere værtsrollen til en af de øvrige deltagere. Smart.
Alternativer
Zoom er ikke alene på dette marked, og man kan også bruge Facebooks Messenger, Microsofts Skype og Googles Meet (tidligere Hangouts) til videomøder. Microsoft har også Teams, der (ligesom Zoom) sigter med det professionelle marked. Zoom og Teams er pt. de mest udviklede konferenceprogrammer, men Google vil formentlig satse meget på udvikling af Meet.
Portrætterne er fundet på Pixabay.
Hvordan giver man adgang til et optaget møde?
Og hvordan begrænser man denne adgang til fx 24 timer?
Det er jeg ikke klar over – måske kan andre hjælpe…
Hvordan kopierer jeg deltagerlisten fra et tidligere møde til et ny møde?
Jeg har gratisudgaven af Zoom, og der er muligvis flere muligheder i betalingsudgaven, men du kan genbruge møde id og link indenfor 30 dage.