...
Hjem » Nettet » Google backup og synkronisering på computeren

Google backup og synkronisering på computeren

Google kan nu lave backup til Google Drev. Tidligere skulle den slags klares manuelt, og derfor var løsninger som Dropbox og OneDrive mere attraktive. 

Den nye løsning er en app, der hedder Backup og synkronisering, og ligesom Dropbox og OneDrive kan den synkronisere en mappe (med undermapper) på computeren med Google Drev (i skyen). Men Backup og synkronisering kan mere end det, idet man nemt kan synkronisere vilkårlige mapper med Google Drev.

Man kan altså frit vælge, hvilke mapper på computeren, der skal synkroniseres, og har man brug for mere plads end de ca. 15 GB Google stiller til rådighed (inkl. Gmail), kan man opgradere. 100 GB koster ca. kr. 170,- pr. år.

Google Workspace fungerer lidt anderledes
Bruger man Google Workspace (tidligere G Suite) findes Backup og synkronisering ikke, men der findes en næsten tilsvarende app, der hedder Drev til computeren (Drive for Desktop).

Download og installation

App’en til pc og Mac downlades her: google.com/drive/download/, og når den er installeret, skal man logge ind på sin Google-konto (eller oprette en konto).

Herefter indstiller man hvad der skal tages backup af.

Som standard foreslår app’en at der laves backup af billeder, “computer” og dokumenter. På en Windows pc er “computer”=Skrivebordet, så det er ikke hele computeren der laves backup af.

Man kan i øvrigt tilføje de mapper, man vil – se billedet.

Først ser vi på fotos og videoer.

Fotos og videoer

Fotos og videoer uploades til Google Fotos, og her er der særlige indstillinger, idet man kan vælge mellem Høj kvalitet og Original kvalitet. Høj kvalitet er gratis, og fin til næsten alle formål. Læs evt. mere i artiklen Farvel til Picasa – goddag til Google Fotos

Husk at sætte flueben i Upload fotos og videoer til Google Fotos, ellers lægges de kun i Google Drev – og pladsforbruget modregnes i din kvota.

Få vist billederne i Google Drev

Mine fotos ligger i undermapper i Jpg/Fotos.

Når billederne ligger i Google Fotos, kan du få dem vist i Google Drev: I Indstillingerne for Google Drev, kan du vælge Opret en Google Fotos-mappe – så vises billederne endda i de mapper, som de oprindeligt lå i på din computer.

OBS: Hvis du bruger Google Drev som en del af G Suite (fx firma eller skole) kan ovenstående ikke lade sig gøre.

OBS: Sletter du et foto det ene sted, slettes det også det andet sted. Redigerer du et billede i Google Fotos, afspejles det ikke i Google Drev. Der er mange andre finurligheder – læs evt. hvad Google skriver: Sådan fungerer Google Fotos sammen med Google Drev.

Bemærk, at der ikke kan laves backup en system-filer – man kan kun lave backup af data (dokumenter, billeder, videoer mv). Skal du lave backup af hele drev, kan du bruge Aomei Backupper.

Backup af data

Google som nævnt også lave backup af andre data kan – fx Word- og PowerPoint-filer. Disse filer tæller med i dit dataforbrug. Der er dog mulighed for at konvertere dem til Google egne formater, og disse tæller ikke med i pladsforbruget.

Kun billeder og videoer eller alle filer

Man kan indstille, om man i de valgte mapper vil lave backup af alle filer eller kun billeder og videoer. Det indstilles ved at klikke på ikonet i notifikationsområdet > klik på de tre prikker > Præferencer > Min computer > Skift.

Synkronisering eller backup?

Hvis der synkroniseres, betyder det, at slettes filerne et sted (fx på computeren), så slettes de også i Google Drev. Hvis der laves backup, bevares filerne selvom de slettes på computeren.

Man kan indstille hvordan Backup og synkronisering skal fungere – der er tre muligheder: 

  • Filen fjernes alle steder
  • Filen fjernes ikke andre steder
  • Man kan blive spurgt hver gang en fil fjernes

Funktionsmåden indstilles under Præferencer for Backup og synkronisering: klik på ikonet i notifikationsområdet > klik på de tre prikker > Præferencer > Fjerner elementer.

Dubletter

Backup og synkronisering har det lidt svært med dubletter, og der er ikke rigtigt værktøjer til at fjerne dubletterne. Formentlig er devisen, at det er bedre med en dublet for meget, end en slettet fil for meget. Artikel slut

Print Friendly, PDF & Email

16 kommentarer til “Google backup og synkronisering på computeren”

  1. Jeg har/havde picasa tilknyttet min gamle mailadresse som jeg ikke har tilgang til mere, hvordan får jeg mine billeder jeg ikke har tilgang til overført til min nuværende konto?

    Svar
    • Uden adgang til kontoen kan du ikke få billederne ud. Prøv evt. at søge på “gmail kontogendannelse”.
      Hvis du får adgang, kan du downloade alle billederne og derefter uploade dem til den nye konto. Her er det nemmeste at bruge “Google takeout”.
      Har du mulighed for at bevare den gamle konto, kan du også DELE billederne med din nuværende konto – så må du ikke slette den gamle konto eller slette billederne på den.

      Svar
  2. Jeg har picasa 2018 på en gammel computer, slået wifi fra, ingen netforbindelse.
    Har lagt alle mine billeder i mapper for hvert år, fra år 2000 til 2018 nogle mapper indeholder flere årstal.
    Nu er min skræk hvis jeg uploader, at alle mine mapper forsvinder? Er der en måde jeg kan gøre det på, så de ligger som de gør i picasa.
    Hvor er det nemmest, har både google + og icloud.

    Vh Kirsten

    Svar
    • Du mister dine mapper, hvis du bruger Google Fotos. Google ordner blot billederne kronologisk. I Google Fotos kan du efterfølgende organisere dine billeder i albums. Hvis du uploader en mappe ad gangen, kan du jo lægge den i et album, så du på den måde får lavet dine mapper til albums.

      Svar
  3. Jeg har uploadet ca 20 års digitalfotos, og lagt dem i ca 50 logiske albums, med Titlen opbygget 2002 07 Familiefødselsdag. etc
    Albums ligger i random rækkefølge, hvwerken efte rfototidspunkt, uploatidsppunkt, eller albmum titel. Hvad kan jeg gøre for at få albums i tidsmæssig logisk rækkefølge?

    Svar
    • Så vidt jeg kan se, kan man ikke sortere albums, men de ligger vist kronologisk – sorteret efter nyeste foto i de enkelte albums. De enkelte albums kan sorteres, og du kan rette datoen på de enkelte billeder. Forhåbenlig er det noget af det, der bliver forbedret med tiden.

      Svar
  4. Tak for vejledningen!
    Jeg bruger Google Drev på både min mobil(android) og computer. På computeren har jeg sat indstillingen til at filer ikke skal fjernes alle steder ved sletning det ene sted. Kan man ikke også indstille Google Drev på mobilen til det eller fungerer det automatisk sådan nu indstillingen computeren er sat til det? Jeg kan umiddelbart kun slå “Backup og synkronisering” til eller fra på mobilen og jeg er lidt bange for at komme til at slette filer ved en fejl. På forhånd tak for svar.

    Svar
    • Så vidt jeg kan se, så er backup til Google Drev ikke backup af data (dokumenter), men af apps, indstillinger, wifi-koder mv. – data, der er nyttige hvis telefonen skal geninstalleres. Du kan lave backup af fotos og videoer til Google Fotos.

      Svar
      • Tak for svaret.
        Jeg bruger p.t. Google Drev til mine billeder, videoer og dokumenter. Jeg kan ikke helt blive klog på forskellen på Google Drev og Google Fotos, men jeg synes Google Drev fungerer meget bedre når man har brug for mange forskellige mapper til forskellige filer. Jeg kan ikke finde ud af at få et lige så godt overblik i Google Fotos. Bare det at man ikke kan oprette mapper uden at flytte billeder eller videoer dertil samtidig.

        Svar
  5. Kører Bachup og synkronisering på en Mac. Og er i gang med at uploade alle mine musikfiler til Google Drive. Oplever dog at programmet stopper med at lave backup (fryser), og jeg må genstarte Mac for at fortsætte.

    Svar
    • Jeg har oplevet at backup’en går i stå eller går meget langsomt, men den plejer at starte igen. Jeg har ikke erfaring med Mac med Google Drive. Jeg vil dog foreslå dig at bruge Google Play Musik til dine musikfiler – det er gratis og beregenet til musikfiler. Læs mere.

      Svar
  6. Jeg har min egen googlekonto, men har også adgang til en anden delt konto, odense@alternativet.dk

    Desværre kan jeg nu ikke længere beholde mine private fotos for mig selv. Med jævne mellemrum får alle andre, der er tilknyttet den mailadresse, mails om og med mine seneste fotos.

    Hvordan spærrer jeg den adgang?

    Svar
    • Hvis andre får besked om de fotos, der ligger på din private konto, er det fordi du har opsat en deling af din private konto – anden forklaring kan jeg ikke se…

      Svar
  7. Jeg er ikke interesseret i at uploade mine fotos, men bare lave en sikkerhedskopi på egen lager i min PC. Jeg troede at googleprogrammet ville lade mig vælge hvor mine back up data skulle lagres.
    Jeg har løst problemet ved at slette min google konto.

    Svar
  8. Jeg installerede og troede jeg kunne vælge eget drev til backup, men nej. Pludselig sad jeg med en overfyldt konto. Øv!
    Hvordan slipper man ud af den knibe?

    Svar
    • Jeg forstår vist ikke problemstillingen, men mangler du plads, kan der tilkøbes – eller du kan få dig en ekstra Google-konto. Se også artiklen om OneDrive.

      Svar

Skriv en kommentar

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.