Det korte svar på spørgsmålet i overskriften er, at et full frame DSLR er et stort og dyrt professionelt spejlreflekskamera med en sensor, der er væsentligt større end sensoren på et almindeligt spejlrefleks.
Hvad er forskellen?
Den primære forskel på et full frame- (eller fuldformat) kamera og et almindeligt spejlrefleks er, at sensoren på full frame mere end dobbelt så stor som på et almindeligt DSLR. Full frame-sensoren har i øvrigt samme størrelse som filmen i analoge kameraer (nemlig 24×36 mm). Læs mere om sensorstørrelser i denne artikel.
Formatet på det almindelige spejlrefleks kaldes Cropped sensor (“beskåret sensor”) eller APS-C (Advanced Photo System type-C).
Rent praktisk er den største forskel, at de to typer kameraer bruger forskellige optikker. I visse tilfælde kan man godt montere en given optik på begge typer kameraer, men billedvinklen ændrer sig.
Et full-frame objektiv på et DSLR
Fx har jeg en 24 mm-optik, som på mit gamle, analoge Chinon-kamera, giver en billedvinkel på 74°. På mit nuværende Pentax-kamera, er de 24 mm stadig 24 mm, men her er billedvinklen 55°. For at få en billedvinkel på 74° på et cropped sensor-kamera, skal man bruge et 16 mm objektiv. Læs evt. Pentax DSLR med gamle optikker og om billedvinkel i Hvad er brændvidde og blænde?.
På billedet til højre kan du se full frame i forhold til APS-C. Billedet illustrerer hvorfor det kaldes “beskåret sensor”. Sætter man en full frame-optik på en mindre sensor, svarer det til, at billedet bliver beskåret.
Crop-faktor
Crop-faktoren er det tal man skal gange en full frame-brændvidde med, for at omsætte den til et beskåret format. 200 mm svarer dermed til 300 mm, når crop-faktoren er 1,5.
Pas på råd om brændvidde
Hvis du et sted læser, at en god portrætlinse bør være mellem 85 og 105 mm, så husk at notere dig, om det gælder full frame eller APS-C. Hvis det gælder full frame (hvad det i dette tilfælde gør), så skal du altså “oversætte” det til ca. 55 – 70 mm, hvis du har et APS-C-kamera.
Sammenligning af full frame og APS-C
APS-C | Full Frame | |
Sensorstørrelse | ca. 16×24 mm 1) | 24×36 mm |
Sensorareal | ca. 384 mm2 | 864 mm2 |
Crop-faktor | 1,5 1) | 1 |
Største producenter | Canon, Nikon, Sony og Pentax 2) | Canon, Nikon og Sony |
Kamera-prisleje | fra ca. kr. 3.500 | fra ca. 10.000 |
Vidvinkel | ca. 10-30 mm | ca. 15-45 mm |
Normal | ca. 35 mm | ca. 50 mm |
Tele | ca. 80-300 mm | ca. 120-450 mm |
Bruges af | fritidsfotografer | professionelle og ambitiøse (eller velhavende) fritidsfotografer |
Største fordel | fornuftig pris | meget lysstærk sensor |
Største ulempe | mest til hobby | alt tilbehør er dyrere |
1) Nikon, Sony og Pentax har sensorer, der er smule større end dem, der bruges af Canon. Crop-faktoren på Canon er 1,6
2) Olympus og Panasonic bruger mindre sensorer – her er crop-faktoren 2 – og denne standard kaldes “four-thirds”.
Man kan bruge et full frame objektiv på et aps-c kamera, uden det får nogen betydning for kvaliteten af dit billede. Men ikke at sætte en aps-c linse på et full frame kamera.
Husk at det der omtales er beskærelses faktor og ikke Zoom faktor, hvilket jeg fejlagtigt selv troede. Dvs at uanset om man sætter en full frame eller aps-c linse på sit aps-c kamera vil man få nøjagtigt samme billede.
Gør man det omvendt vil en full frame sensor kun blive belyst midt på.
Det er korrekt. Når man flytter et objektiv fra full frame til APS-C, får man en mindre billedvinkel. Jeg har inddraget billedvinklen i artiklen.
Hej med Jer.
Vil lige hører om man kan bruge alm. optik til full frame, eller skal man ud og købe nogle nye.
Jeg har et D70 hvor jeg har en masse optik der til, og nu er jeg ved at købe et D7100. så passer de optiker jeg har til det kamera. ?
på forhånd tak. og forsat god påske.
Freddie Dalsgaard
Jeg bruger ikke Nikon, men jeg mener bestemt du skal købe nye optikker.