• Annonce

Google backup og synkronisering

Google kan nu lave backup til Google Drev. Tidligere skulle den slags klares manuelt, og derfor var løsninger som Dropbox og OneDrive mere attraktive. 

Den nye løsning hedder Backup og synkronisering, og ligesom Dropbox og OneDrive kan den synkronisere en mappe (med undermapper) på computeren med Google Drev (i skyen). Men Backup og synkronisering kan mere end det, idet man nemt kan synkronisere vilkårlige mapper med Google Drev.

Man kan altså frit vælge, hvilke mapper på computeren, der skal synkroniseres, og har man brug for mere plads end de ca. 15 GB Google stiller til rådighed (inkl. Gmail), kan man opgradere. 100 GB koster ca. kr. 170,- pr. år.

Download og installation

App’en til pc og Mac downlades her: google.com/drive/download/, og når den er installeret, skal man logge ind på sin Google-konto (eller oprette en konto).

Herefter indstiller man hvad der skal tages backup af.

Som standard foreslår app’en at der laves backup af billeder, “computer” og dokumenter. På en Windows pc er “computer”=Skrivebordet, så det er ikke hele computeren der laves backup af.

Man kan i øvrigt tilføje de mapper, man vil – se billedet.

Først ser vi på fotos og videoer.

Fotos og videoer

Fotos og videoer uploades til Google Fotos, og her er der særlige indstillinger, idet man kan vælge mellem Høj kvalitet og Original kvalitet. Høj kvalitet er gratis, og fin til næsten alle formål. Læs evt. mere i artiklen Farvel til Picasa – goddag til Google Fotos

Husk at sætte flueben i Upload fotos og videoer til Google Fotos, ellers lægges de kun i Google Drev – og pladsforbruget modregnes i din kvota.

Få vist billederne i Google Drev

Mine fotos ligger i undermapper i Jpg/Fotos.

Når billederne ligger i Google Fotos, kan du få dem vist i Google Drev: I Indstillingerne for Google Drev, kan du vælge Opret en Google Fotos-mappe – så vises billederne endda i de mapper, som de oprindeligt lå i på din computer.

OBS: Hvis du bruger Google Drev som en del af G Suite (fx firma eller skole) kan ovenstående ikke lade sig gøre.

OBS: Sletter du et foto det ene sted, slettes det også det andet sted. Redigerer du et billede i Google Fotos, afspejles det ikke i Google Drev. Der er mange andre finurligheder – læs evt. hvad Google skriver: Sådan fungerer Google Fotos sammen med Google Drev.

Bemærk, at der ikke kan laves backup en system-filer – man kan kun lave backup af data (dokumenter, billeder, videoer mv). Skal du lave backup af hele drev, kan du bruge Aomei Backupper.

Backup af data

Google som nævnt også lave backup af andre data kan – fx Word- og PowerPoint-filer. Disse filer tæller med i dit dataforbrug. Der er dog mulighed for at konvertere dem til Google egne formater, og disse tæller ikke med i pladsforbruget.

Kun billeder og videoer eller alle filer

Man kan indstille, om man i de valgte mapper vil lave backup af alle filer eller kun billeder og videoer. Det indtilles ved at klikke på ikonet i notifikationsområdet > klik på de tre prikker > Præferencer > Min computer > Skift.

Synkronisering eller backup?

Hvis der synkroniseres, betyder det, at slettes filerne et sted (fx på computeren), så slettes de også i Google Drev. Hvis der laves backup, bevares filerne selvom de slettes på computeren.

Man kan indstille hvordan Backup og synkronisering skal fungere – der er tre muligheder: 

  • Filen fjernes alle steder
  • Filen fjernes ikke andre steder
  • Man kan blive spurgt hver gang en fil fjernes

Funktionsmåden indstilles under Præferencer for Backup og synkronisering: klik på ikonet i notifikationsområdet > klik på de tre prikker > Præferencer > Fjerner elementer.

Dubletter

Backup og synkronisering har det lidt svært med dubletter, og der er ikke rigtigt værktøjer til at fjerne dubletterne. Formentlig er devisen, at det er bedre med en dublet for meget, end en slettet fil for meget. Artikel slut

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  • Relevante artikler og annoncer